Edukacja medialna. Jak to wygląda w praktyce?

1Poprosiliśmy trzy nauczycielki, piszące blogi i wykorzystujące je na swoich lekcjach, o udzielenie nam krótkiego wywiadu.

Odpowiedzi udzieliły nam pani Magdalena Madajczyk-Głowacka, pani Elżbieta Zakrzewska i pani Dorota Stępniak.

Po co edukacja medialna? Po co blogi w szkołach?

Pani Magdalena Madajczyk-Głowacka: Zagadnienia związane z edukacją medialną poruszane są na zajęciach realizowanych przez uczniów jako obowiązkowy projekt edukacyjny w gimnazjum (w naszej szkole w klasach II). Jest to sytuacja komfortowa, bo uczniowie sami wybrali ten projekt z licznej oferty zajęć proponowanych  przez nauczycieli różnych przedmiotów (to ich należałoby spytać o kryteria wyboru). Biorę udział po raz drugi w programie, bogatsza o wiedzę (kurs edukacji medialnej w ubiegłym roku) i doświadczenia. Jednak zajęcia nie wyglądają tak samo, inni uczniowie z innymi oczekiwaniami to inna tematyka, inne metody pracy, inne formy ekspresji. W tym roku młodzież zdecydowanie  „połknęła bakcyla” blogowania. Nie ingeruję zbytnio w prowadzone blogi, za to poznaję lepiej moich uczniów, odkrywam ich pasje, o których nie miałam pojęcia. Okazuje się, że każdy z nich jest w czymś dobry, ma wiedzę czy umiejętności, o których pisze na blogu. Nie wszyscy to uczniowie „piątkowi”, widzę jak pisanie ćwiczy ich umiejętności językowe, kreatywność, otwartość, zdrowe współzawodnictwo i ciekawość. Niektóre zagadnienia poruszane są też na lekcjach języka polskiego, np. tematy związane z szeroko pojętym obrazem czy językiem mediów.

Pani Elżbieta Zakrzewska: Mam trochę ułatwioną drogę w realizacji edukacji medialnej, ponieważ od trzech lat w mojej szkole w ramach obowiązkowych zajęć pozalekcyjnych uczniom proponowane są warsztaty dziennikarskie i medialne. Jest to jedna godzina lekcyjna tygodniowo, którą realizuję na podstawie opracowanego przez siebie „Programu warsztatów dziennikarskich i medialnych”. Muszę tu zaznaczyć, że dużą inspiracją w jego opracowaniu był dla mnie udział w kursie internetowym w ramach programu CEO „Włącz się. Młodzi i Media”.

Pierwszoklasiści przychodząc do naszego gimnazjum deklarują ochotę uczestnictwa  w tych zajęciach i są zapisani do jednej klasy – łatwiej jest wtedy ustalić termin zajęć. Zwykle warsztaty odbywają się w dwóch grupach, po około 10 – 12 osób każda (na jednym poziomie wiekowym). Mamy zajęcia teoretyczne i praktyczne, ćwiczenia w grupach, pracę z wykorzystaniem technologii komputerowej i informacyjnej. Na zajęcia zapraszamy osoby związane z pracą w mediach, w miarę możliwości uczestniczymy w wycieczkach edukacyjnych ( np. muzeum Dom Gazety Olsztyńskiej) oraz imprezach kulturalnych organizowanych w najbliższym środowisku (m.in. promocje lokalnych wydawnictw, spotkania autorskie). Tematyka zajęć porusza m.in. sposoby komunikowania się, język mediów, zagadnienia związane z tworzeniem własnych komunikatów. Uczniowie prowadzą bloga, redagują własny miesięcznik korzystając z qmama, biorą udział w akcjach medialnych w ramach programu „Włącz się”. Tematyka ta bardzo im odpowiada, ponieważ jest dość różnorodna i każdy może znaleźć coś dla siebie.

Pani Dorota Stępniak: Media towarzyszą nam wszystkim, stąd tak ważne  przygotowanie uczniów do korzystania z nich, wskazanie na możliwości, zagrożenia, zalety. W br. roku szkolnym prowadzę projekt – FACELOOK – inspirowany popularnym portalem społecznościom. Uczniowie opracowali harmonogram [znajduje się na blogu – http://gpe.nq.pl]. Poruszane były i będą kwestie: praw autorskich, konsekwencji ich naruszenia, publikacji naszego wizerunku w sieci, odpowiedzialności za słowo. Uczniowie organizowali na terenie szkoły happeningi, instalacje, przeprowadzali akcje. Blog „upamiętnia’ te przedsięwzięcia.

Blog a nauczyciel

Pani Magdalena Madajczyk-Głowacka: Blog jest dla mnie bazą  materiałów, które wykorzystuję na zajęciach. Staram się nie używać papieru, więc korzystamy z zasobów online, gdyż mamy do dyspozycji w pełni wyposażoną salę informatyczną. W ramach programów CEO prowadzę obecnie blog  w „Szkole z klasą 2.0” i „Włącz się. Młodzi i media”. Prowadzę regularnie również inne blogi (http://blogiceo.nq.pl/medialnaedukacja/o-mnie/), które wykorzystuję na lekcjach i jako formę komunikacji i dialogu z uczniami. Uzupełnieniem blogów jest portal społecznościowy Facebook, na którym powstają strony i grupy po to, by uczniowie mieli stały dostęp do najnowszych informacji dotyczących naszych projektów. Zważywszy na popularność Facebooka, jest on nieocenioną pomocą w tym zakresie.

Informacje do postów czerpię głównie … z Internetu. Gdy surfując po sieci napotykam materiały, które mnie interesują lub mogą zainteresować moich uczniów, dzielę się nimi, czy moimi przemyśleniami na ten temat. Część postów to dokumentacja naszych działań w programie.

Pani Elżbieta Zakrzewska: Blog to dla mnie przede wszystkim wymiana doświadczeń, informacji, opinii. To sposób na podpatrzenie, co robią inni i jakie stosują metody. Bloga prowadzi się wtedy, gdy chce się czymś podzielić, o czymś poinformować. Blog powoduje zawieranie nowych kontaktów, to także sposób promocji własnych działań czy popularyzowania jakiejś tematyki. Prowadzenie bloga pozwala być na bieżąco w danej dziedzinie.

Na pytania dlaczego warto prowadzić bloga pani Dorota Stępniak wymieniła kilka powodów:

- kontakt z uczniami, pośrednio rodzicami,

- platforma wymiany informacji, spostrzeżeń w realizacji projektów edukacyjnych, nieoceniona pomoc

- swoista kronika projektu

- reklama dokonań naszych uczniów

- możliwości publikacji.

Efekty pracy z uczniami

Pani Elżbieta Zakrzewska: Z prowadzenia bloga na pewno czerpie się satysfakcję. Miło jest wracać do wpisów, które się samemu zredagowało, zaprojektowało do nich grafikę. Krzepiące są pozytywne komentarze. Blogi to sposób na doskonalenie pewnych umiejętności. Uczniowie kształcą umiejętność redagowania postów, formułowania opinii, komentarzy. Uczą się systematyczności, analizy treści. Zdobywają nowe wiadomości przekazywane w blogach. Doskonalą sprawność posługiwania się technologią komputerową i informacyjną. Uczą się zachowania w sieci, poznają zasady „netykiety”. Kształcą myślenie krytyczne. Blogi pozwalają im na dobrą komunikację z rówieśnikami oraz nauczycielami. Uczniowie często prowadzą blogi związane z ich zainteresowaniami, dzięki temu mają możliwość rozwijania swoich pasji, poszerzania kręgu znajomych, poznawania wartościowych ludzi. Dzięki blogom nauczyciele mogą przekazywać uczniom dodatkowe treści.

Pani Dorota Stępniak: Kwestia czasu jest tu bardzo istotna. Trzeba konsekwencji i systematyczności w prowadzeniu bloga – inaczej nie będzie spełniał swej roli – a my być swego rodzaju pamiętnikiem.

Prowadzę blog razem z uczniami –tymi, którzy aktualnie są u mnie w grupie projektowej. W chwili obecnej prowadzę projekt klasowy [22 osoby] oraz projekt dla wszystkich chętnych zainteresowanych tematyką historii najnowszej [20 osób]. Co roku więc zmieniają się współautorzy. Autorami wpisów są zarówno uczniowie, jak i ja, co zaznaczam na blogu podając autora/ów, tak samo dotyczy to zdjęć.

Efekty: zapis czynności, każde spotkanie i aktywności zostają opisana na blogu – jest więc również pośrednio dokumentacją projektu jak i jego ewaluacją. Na platformie bowiem dokonujemy oceny naszych działań, weryfikowany jest harmonogram itp.

Rady dla przyszłych nauczycieli – blogerów

Pani Magdalena Madajczyk-Głowacka: Dlaczego warto prowadzić bloga? To zależy od jego formy. Może to być rodzaj dziennika zajęć, relacji z wydarzeń „ku pamięci”. Może być bankiem materiałów, które posegregowane wg kategorii, łatwo odnaleźć, gdy będą potrzebne. Może być rozrywką, gdy chcemy oderwać się od codzienności, formą edukacji, gdy  dzielimy się z innymi, głosem w dyskusji, dialogiem. Szkicownikiem, w którym zapisujemy pierwsze próby literackie, czy utrwalone obrazy. Jest to forma – moim zdaniem – łatwo dająca się zaadaptować do potrzeb każdego.

Pani Elżbieta Zakrzewska: Nauczycielom, którzy nigdy nie prowadzili bloga polecam pomoc uczniów. Oni radzą sobie z tym doskonale i chętnie podzielą się swoimi umiejętnościami. Co więcej, poczują się usatysfakcjonowani, że ktoś dorosły chce korzystać z ich doświadczeń. Wspólne prowadzenie bloga powoduje budowanie przyjacielskiej więzi między uczniem i nauczycielem. Należy dopingować prowadzących do systematycznego publikowania wpisów, zachęcać ich do przeglądania innych blogów. Natomiast nauczycieli zachęcam do prowadzenia i zaglądania na blogi, ponieważ mogą tam znaleźć ciekawe materiały, pomysły, linki do wykorzystania we własnej pracy. Ponadto nauczyciel może prowadzić własnego bloga, który będzie pełnił rolę dodatkowego kontaktu z uczniami. Nauczyciel w ten sposób może przekazywać uczniom  dodatkowe materiały, wyjaśniać wątpliwości, uzupełniać wiadomości. Taka forma kontaktu pozwala na lepsze kontakty między uczniem i nauczycielem. Poza warunkami klasowymi nauczyciel wyda się uczniowi bardziej dostępny i wyzwoli to w nim większą aktywność i śmiałość w udzielaniu odpowiedzi.

Pani Dorota Stępniak: Blog trafia do uczniów, jest intuicyjnym narzędziem do obsługi, nie wymaga wybitnych umiejętności informatycznych – bardzo przyjazne „środowisko”.

Nauczyciel może zadawać pytania, stawiać zadania, poruszać kwestie, które uczniowie rozwiązują, ustosunkowują się do nich bezpośrednio na blogu – mają wgląd do swoich wypowiedzi, mogą prowadzić swoisty dialog.

Blog może być prowadzony przez klasę – nauczyciel/wychowawca otrzymuje nową klasę i razem z nią prowadzi bloga przez kolejne lata pobytu uczniów w szkole.

Można przeprowadzić rekonesans wśród uczniów na jaki temat chcą pisać – byłabym za tym, aby skoncentrować się na danym zagadnieniu, tematyce, bowiem pisanie o wszystkim jest trudne i zazwyczaj jest to pisanie o niczym, zwłaszcza w przypadku początkujących blogowiczów.

Ten wpis opublikowano w kategoriach: Bez kategorii, Inspiracje, Materiały pomocnicze, Młodzi i media z tagami: , , , , , , . Dodaj do zakładek ten link.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge