Blogowicze o bezpiecznym Internecie

enter-key-241995_150

W tym roku już po raz dziesiąty obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu.

Tym razem odbyło się to 11 lutego (data tego święta zmienia się z roku na rok, ale zawsze jest to początek lutego). Jest to inicjatywa Komisji Europejskiej, a DBI jest obchodzony w Polsce od 2004 roku. Celem tego wydarzenia jest działanie na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w wirtualnym świecie oraz przekazywanie rodzicom i nauczycielom niezbędnych informacji dotyczących używania Internetu przez dzieci, zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa, z którymi można się spotkać w sieci.

W zeszłym roku Dzień Bezpiecznego Internetu dotyczył praw i obowiązków internauty. Hasłem przewodnim było: „Serfuję. Respektuję”. W tym roku:

„chcieliśmy zwrócić uwagę na to, że każdy internauta ma prawo wykorzystywać potencjał sieci do samorealizacji, zdobywania informacji, nauki czy zabawy – ponosi jednak odpowiedzialność za swoje działania w Internecie. Podczas serfowania w Sieci powinien pamiętać o szanowaniu innych jej użytkowników i respektowaniu ich praw.” „Razem tworzymy lepszy Internet”.

Również majowy wpis na blogu jednej z uczestniczek programu „Włącz się! Młodzi i media” dotyczy zalet i wad Internetu, czyli posługiwania się nim z głową. Klaudia chodzi do szóstej klasy Szkoły Podstawowej nr 1 w Żurawicy im. Świętej Jadwigi Królowej Polski, interesuje się sportem oraz przedmiotami humanistycznymi i pisze bloga od października 2013 roku.

Bodźcem do opublikowania wpisu na temat Internetu było wystawiane w szkole Klaudii przedstawienie opowiadające o chłopcu, który zbyt długo przesiadywał przed ekranem komputera. Zainteresowana tematem blogowiczka wypisała plusy i minusy sieci. Do jej pozytywnych stron zaliczyła m.in. dostęp do wielu informacji oraz możliwość zdobywania wiedzy online, jak i załatwienia licznych spraw np. poprzez strony internetowe banków, sklepów i portali z ofertami pracy. Nie można też zapomnieć o rozrywce, której, dzisiaj już niezastąpionym, źródłem jest Internet. Do negatywów należą: niepewność co do tożsamości i wiarygodności osób w wirtualnym świecie, ograniczenie kontaktów z innymi ludźmi do tych online, uzależnienie od komputera oraz inne schorzenia związane z wielogodzinnym przesiadywaniem przed ekranem. Słabym punktem komputerowego świata jest także to, że korzystając z klawiatury i śpiesząc się, często nie dbamy o zasady ortografii i interpunkcji. Klaudia zwróciła też uwagę na fakt łamania praw autorskich poprzez nielegalne „ściąganie” różnych programów itp.

W drugiej części artykułu możemy się zapoznać z wynikami ankiety przeprowadzonej przez Klaudię wśród stu uczniów. Pojawiły się w niej trzy pytania:

  • Za co lubisz Internet ?
  • Ile godzin dziennie spędzasz przed komputerem ?
  • Na jakich stronach zazwyczaj przesiadujesz ?

Z wynikami można się zapoznać, oglądając fachowo zrobione wykresy. Wynika z nich, że uczniowie podstawówki lubią wirtualny świat za łatwy dostęp do informacji oraz za rozrywkę, której dostarcza. Mimo obaw i powszechnie podzielanej opinii, nie spędzają oni wielu godzin dziennie przed komputerem. Większość poświęca na to od jednej do trzech godzin każdego dnia. Najczęściej odwiedzane strony to serwisy społecznościowe, portale poświęcone muzyce, grom oraz te pomagające w odrabianiu lekcji.

Dodatkowe pytanie było związane z legalnością uczniowskich kont na facebooku. Polityka portalu pozwala na zakładanie kont osobom, które ukończyły trzynasty rok życia. W praktyce wiele młodszych osób nie wpisuje swojego prawdziwego wieku i zakłada je nielegalne.

Dzięki takim wpisom na blogach możemy dowiedzieć się, jaki jest stosunek młodych ludzi do Internetu. Jest to jednocześnie podsumowanie ujemnych i dodatnich stron komputerowego świata, za pomocą którego możemy sami sprawdzić, w jaki sposób wykorzystujemy zdobycze techniki i czy jesteśmy na coś narażeni. Dziękujemy za rzetelne podejście do tematu!

Czekamy na wasze wpisy na blogach – chętnie o was napiszemy na blogu „Włącz się”!

Ten wpis opublikowano w kategoriach: Bez kategorii, Inspiracje, Materiały pomocnicze, Młodzi i media, Włącz się! Młodzi i media z tagami: , , , , , . Dodaj do zakładek ten link.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge