Młodzi blogują…

blogi1Coraz więcej efektów pracy młodych ludzi możemy oglądać w ostatnich dniach w ramach programu Włącz się. Młodzi i media. Cieszy nas to, że sporej części uczniów spodobało się blogowanie i możemy przeczytać coś więcej – poznać ich zainteresowania lub być na bieżąco z wydarzeniami szkolnymi. Mamy nadzieję, że przynajmniej część z tych blogów przetrwa i będzie się dalej rozwijać.

Czytając blogi programu odkrywamy także coraz więcej świetnie zorganizowanych kampanii społecznych. Uczestnicy tegorocznej edycji poruszają wiele ważnych i aktualnych problemów i co najważniejsze – starają się  przedstawić je  w sposób, który zainteresuje, jak największą liczbę osób. Chcieliśmy przedstawić Wam kilka ciekawych adresów.

Bardzo ciekawą kampanię społeczną pod tytułem „Tolerancja – Tak, Dyskryminacja  – Nie” zrealizowało Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Królowej Jadwigi w Działdowie. Najpierw powstał blog, na którym miały znajdować się bieżące relacje z przygotowań akcji. Widać, że uczniom spodobało się blogowanie, bo umieszczali również wpisy dotyczące aktualnych wydarzeń szkolnych. Zdając sobie sprawę z siły, jaką ma komunikacja przez Internet, stworzona została także grupa na Facebooku o nazwie Tolerancja. Miała ona usprawnić kontakty między organizatorami.

Sama kampania przebiegała wielotorowo. Zaczęto od akcji informacyjnej na terenie szkoły, powieszono plakaty, infografiki, rozdawano ulotki. Wszystko po to, aby zapoznać innych uczniów z problemem dyskryminacji. Uczniowie zwrócili uwagę nie tylko na problemy związane z brakiem akceptacji, ale także zaproponowali działania mające zapobiec wykluczeniu. Swoje pomysły i spostrzeżenia na bieżąco umieszczali w szkolnych gablotach i publikowali w szkolnej gazecie. Kolejnym krokiem było przeprowadzenie wśród uczniów szkoły ankiety dotyczącej dyskryminacji. Zdecydowana większość ankietowanych przyznała, że miała do czynienia z brakiem akceptacji w szkole. Wyniki badania zostały przedstawione i umówione na godzinach wychowawczych, co pozwoliło porozmawiać o tym problemie na forum klasowym. Dużym plusem jest to, że organizatorzy kampanii nie byli zamknięci tylko na wewnętrzne pomysły i zadania. Łączyli swoją akcję np. z Światowym Dniem Życzliwości, Ogólnopolskim Dniem Praw Dziecka, czy Międzynarodowym Dniem Tolerancji. Każdemu z tych wydarzeń towarzyszyły kolejne pomysły: audycja radiowa w szkolnym radiowęźle z przykładami scenek dyskryminacyjnych, nowe gabloty informacyjne, czy stworzenie Drzewka Życzliwości i Pozdrowień, na którym każdy mógł zawiesić miły list do wybranej osoby. Uczniowie zorganizowali również dwie debaty, między innymi na temat sztuki mediacji.

Przykład kampanii stworzonej w Działdowie pokazuje, że młodzież stara się być otwarta na inność i rozumie  potrzebę jej poszanowania. Młodzi ludzie spotykają się jednak z dyskryminacją w szkole, na podwórku, w Internecie. Oznacza to, że warto poruszać ten problem, edukować i rozmawiać o problemach z akceptacją. Uczniowie z Działdowa wykonali już pierwszy duży krok w stronę zwiększenia świadomości na ten problem.

Są też uczniowie, którzy wprowadzenie zmian zaczęli od samych siebie, skupiając się na poprawie swojego zdrowia. Grupa z Zespołu Szkół im. gen. Sylwestra Kaliskiego w Górze (blog Technicy) namawiała swoich kolegów do rzucenia palenia. Oprócz plakatów rozwieszonych w szkole, pojawiła się też akcja rozdawania jabłek jako zdrowej alternatywy dla tytoniu oraz spotkanie z onkologiem. Podobny temat podjęli uczniowie z Publicznego Gimnazjum w Choroszczy (blog Choroszcz). Zwrócili także uwagę na ważny problem szkodliwości modnych ostatnio e-papierosów. Nagrali krótki film, który podsumowuje kampanię „Zadymiony mózg”. Możecie ją obejrzeć tutaj:YouTube Preview Image

Polecamy także blogi, których autorzy piszą o swoich zainteresowaniach  i co najważniejsze pragną podzielić się swoją wiedzą z innymi czytelnikami. Ciekawym blogiem o tematyce historycznej są Czartoryskie Flamingi. Autorami tego przewodnika śladami Zofii z Czartoryskich Zamoyskiej  są uczniowie Gimnazjum w Osiecku oraz Szkoły Języka i Kultury Polskiej znajdującej się we włoskim mieście Arezzo. Warto poznać bliżej życie tej intrygującej postaci. Tematykę ekosystemu Półwyspu Helskiego porusza natomiast blog Półwysep Życia  prowadzony przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 42 w Gdańsku.

A teraz kilka słów o dziewczynach z II Liceum Ogólnokształcącego w Sopocie, które stworzyły istny… medialny batalion. Na swoim blogu opisały  między innymi przebieg kampanii społecznej, którą przygotowały na temat kondycji kultury w ich mieście. Próbowały odpowiedzieć na pytania, czym jest kultura, a także co sądzą o niej młodzi mieszkańcy Trójmiasta. Okazuje się, że to bardzo złożony problem. Nad morzem dzieje się wiele, ale część osób, zwłaszcza młodych ludzi nie korzysta z ofert kulturalnych, lub w ogóle o nich nie wie. Celem kampanii było więc zainteresowania ludźmi kulturą w Trójmieście. Koniecznie zajrzyjcie na ich kanał youtube, gdzie umieszczane są filmy o tematyce kulturalnej oraz wywiady. Spójrzcie  także na samego bloga, gdzie znajdziecie nie tylko opis kampanii. Co sądzicie na przykład o Harrym Potterze? Powinien znaleźć się w kanonie lektur szkolnych? Dyskutujcie z dziewczynami na Medialny Batalion! Organizatorki prowadziły także fanpage na Facebooku, a także reklamowały swoją akcję w sposób bardziej tradycyjny: poprzez wieszanie plakatów i rozdawanie ulotek. Lubimy taką wszechstronność!

Świetna akcja pod nazwą Wyłącz Hejt! powstała  w Salezjańskim Gimnazjum im. św. Dominika Savio w Rumi. Działo się tam bardzo dużo, dlatego warto wejść na bloga Młodzi i media i przeczytać relacje z całej kampanii. Cieszymy się przede wszystkim z tego, że uczniom biorącym udział w akcji udało się wyjść ze swoim pomysłem poza mury szkoły. O ich inicjatywie wspominała prasa, radio i telewizja!  Zastanawiając się nad tematem kampanii, młodzież słusznie zauważyła, że coraz większym problemem staje się przemoc słowna w Internecie. Dlaczego? W sieci możemy „hejtować” anonimowo, pozostając zupełnie bezkarnym. Tak powstał pomysł na program „Wyłącz hejt!” Kolejnym zadaniem uczniów z Rumi było wybranie grupy, do której cała kampania miała dotrzeć. Strzałem w dziesiątkę okazał się pomysł na rozmowy z dziećmi ze szkół podstawowych. Coraz młodsze osoby korzystają z Internetu i niestety zwykle nie robią tego do końca świadomie. Warto było dotrzeć do nich z tematem, który właściwie nie był do tej pory poruszany.  Członkowie Koła Medialnego stworzyli spot promujący ich akcję: YouTube Preview Image

i przeprowadzili kilkadziesiąt lekcji w szkołach podstawowych. Postarali się, aby przedstawić problem w sposób, który zainteresuje młodych słuchaczy – były wykłady, pytania, ankieta, przedstawienie spotu, a nawet kolorowanki i cukierki. Wszystko po to, aby zainteresować  i zachęcić dzieci do współpracy. Dla nauczycieli przygotowano odpowiednie materiały dydaktyczne, aby temat bezpieczeństwa w Internecie mógł jeszcze powrócić na  innych lekcjach.

Aby kampania społeczna spełniła swoje zadanie, musi dotrzeć do jak największej ilości odbiorców. W momencie planowania, dobrze jest więc przemyśleć także odpowiednią strategię reklamową. Uczniowie z Gimnazjum w Rumi systematycznie opisywali swoje działania na stworzonym blogu. Na bieżąco umieszczali wpisy z przygotowań i relacjonowali każdy dzień kampanii. Już po jej zakończeniu zamieścili kilka wpisów podsumowujących. Posty były zróżnicowane, pełne multimediów. Członkowie Koła Medialnego doskonale sprawdzili się jako blogerzy. Ciekawe wpisy przekładają się na liczbę odwiedzin – już teraz ich blog ma ponad 1600 wyświetleń! Jednak Internet to nie wszystko. Aby nagłośnić swoją akcję nie tylko wśród dzieci i młodzieży, ale także i ich rodziców, rozwiesili setkę plakatów i zainteresowali swoimi działaniami lokalne media.

Jak zrobić kampanię o tak abstrakcyjnym pojęciu, jakim jest szczęście? Co więcej: w jaki sposób ją przeprowadzić, aby zainteresowała uczniów gimnazjum? Świetnie poradziły z tym sobie uczennice Klasy Aktywności Twórczej z Gimnazjum Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Bytomiu. Stworzyły fantastyczną grę fabularną z wątkiem kryminalnym, którą przeprowadziły na terenie szkoły. Poszukiwanie kolejnych tropów i realizację zadań umożliwiały umieszczone w różnych częściach budynku szkolnego kody QR. To właśnie dzięki nim grupa pomysłodawczyń komunikowała się z uczestnikami zabawy. Głównym zadaniem trwającej pięć dni gry było znalezienie Luckiego, zaginionego kilka lat temu ucznia bytomskiej szkoły. Pod każdym kodem QR dostępne były przeróżne zadania. Poszukiwania na terenie szkoły, test sprawdzający podejście do życia,  czy Deklaracja Szczęściarza do uzupełnienia. Organizatorki stworzyły także fanpage na Facebooku, na którym umieszczały wskazówki do kolejnych zadań, ale także reguły, jakie trzeba spełnić, aby szczęście osiągnąć. Dziewczyny, które przygotowały tę zabawę dla swoich kolegów, chciały pokazać, że każdy jest kowalem własnego losu. Szczęścia możemy się bowiem nauczyć. Dzięki naszym zachowaniom, przekazywaniu radości innym w prostych słowach i gestach, byciu uprzejmym, tolerancyjnym, sami odnajdziemy szczęście. Organizatorki były  bardzo otwarte na nowe media, zdając sobie sprawę, że w taki sposób najłatwiej zachęcą do wspólnej gry swoich rówieśników. Powstały zdjęcia, film na youtubie, wydarzenie na Facebooku. Dziewczyny regularnie  umieszczały także relacje z przygotowania kampanii na blogu, a przebieg całej gry zamieściły na tej stronie. Serdecznie zapraszamy do zajrzenia pod te linki. Każdy z nas powinien wykonać test  na temat szczęścia oraz stworzyć swoją własną „Deklarację Szczęściarza” i codziennie do niej zaglądać. Skorzystajcie z pomocy naszych blogerek i… rozejrzyjcie się dookoła. Zobaczcie, że szczęście może być naprawdę blisko. ;)

Natomiast Grupa Filmowców z Gimnazjum nr 9 im. Bronisława Czecha w Jastrzębiu Zdroju wybrała jako  temat swojej kampanii przedsiębiorczość. Dodatkowo postanowiła zainteresować tym zagadnieniem uczniów szkoły podstawowej. Zrobili wywiady, w których pytali swoich kolegów o to, czym jest oszczędzanie, a także przeprowadzali lekcje pokazowe. Aby zachęcić  dzieci do wspólnej dyskusji, wykorzystali gry planszowe, które miały obudzić w każdym uczniu młodego przedsiębiorcę. Młodzież dowiedziała się również przy okazji, jak wymagającą pracą jest praca nauczyciela. Mimo tego, świetnie poradzili sobie z zadaniem i zainteresowali swoich młodszych kolegów tematem oszczędzania i rozsądnego gospodarowania pieniędzmi. Więcej informacji znajdziecie na blogu Filmowcy.

To tylko niektóre z blogów, które powstały w programie Włącz się. Młodzi i media. Wszyscy uczestnicy pokazują zaangażowanie i wielką inwencję w tworzeniu swoich kampanii i blogów. Dlatego zaglądajcie na uczniowskie blogi, szukajcie swoich ulubionych, przeglądajcie, czytajcie –  naprawdę warto!

Ten wpis opublikowano w kategoriach: Bez kategorii, edycja 2014/15, kampanie społeczne, Młodzi i media. Dodaj do zakładek ten link.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge