Uczniowska gazeta tworzona z wykorzystaniem narzędzi TIK

O tym jak prowadzenie gazetki szkolnej jest świetną metodą na rozwijanie uczniowskich pasji, ale też na kształtowanie w młodych ludziach postaw prospołecznych pisze nasza liderka – Joanna Rzońca.

Prowadzenie gazetki szkolnej jest świetną metodą na rozwijanie uczniowskich pasji, ale też na kształtowanie w młodych ludziach postaw prospołecznych – do tego twierdzenia nie trzeba chyba nikogo specjalnie przekonywać. Młodzi dziennikarze działali w polskich szkołach już kilkadziesiąt lat temu i wydaje się, że w sprawie sposobów prowadzenia gazetki wiadomo wszystko.

Dzisiejsza technologia pozwala nam jednak zmodernizować funkcjonowanie redakcji szkolnego czasopisma oraz uatrakcyjnić finalny produkt wspólnej pracy, którym jest kolejny numer gazetki. Niniejszy tekst prezentuje kilka darmowych i łatwych w obsłudze narzędzi TIK, które znacznie ułatwiają pracę młodym szkolnym dziennikarzom prasowym oraz ich opiekunom i sprawiają, że tworzenie publikacji staje się prawdziwą frajdą.

Kiedy trudno jest się spotkać całą redakcją…

Wielu dzisiejszych uczniów-szkolnych dziennikarzy to osoby aktywne i zaangażowane, niekiedy włączające się w kilka przedsięwzięć – a więc bardzo zabiegane. Nie zawsze jest więc możliwość zorganizowania zebrania redakcji szkolnego czasopisma, na którym obecni byliby wszyscy jej członkowie. Dodatkowo niektóre szkoły pracują w systemie zmianowym, co oczywiście nie ułatwia takiego zadania jeśli uczniowie tworzący czasopismo są z różnych klas (a tak jest przecież najczęściej). Jak wówczas efektywnie i skutecznie pracować? Jak nie tracić kontroli nad całością prac nad kolejnym numerem? Czy jest sens, by nauczyciel spotykał się z każdym uczniem z osobna (zazwyczaj po wielokroć), by ustalić wspólną wizję publikacji? Nie! Są lepsze sposoby!

  1. 1.      Dokumenty Google

Świetnym rozwiązaniem jest praca na wspólnym Dokumencie Google, którego twórcą i administratorem jest nauczyciel-opiekun redakcji szkolnej gazetki. Dokumenty Google utworzyć może każdy, kto ma konto pocztowe na Gmail lub/i profil na Google+, ale  – co ważne – do edytowania i wspólnej pracy na dokumencie mogą być zaproszone osoby mające konta pocztowe w innych domenach.

Praca z Dokumentem Google (DG) jest łatwa i bardzo intuicyjna – przypomina on w swojej budowie zwykły plik Worda. Z tą różnicą, że na DG pracować może wiele osób jednocześnie a wszelkie wprowadzane zmiany nie tylko widoczne są od razu, ale też zostają natychmiast zapisane! Nie ma więc strachu, że coś stracimy, bo się nam „nie zapisało”. A jeśli któryś z użytkowników przez przypadek skasuje jakąś ważną frazę? Zawsze możemy zaglądnąć do historii zmian w Dokumencie i odzyskać cenny zapis!

Co ważne na Dokumencie możemy pracować „na raty”, tzn. wracać do niego w dowolnym czasie oraz w dowolnym miejscu. Dosłownie, gdyż dzięki możliwości pobrania aplikacji na tablety i smartfony Dokument możemy mieć zawsze „pod ręką”.

Wielkim plusem DG jest to, że można do niego konwertować pliki wordowskie, ale też to, że daje on nam dodatkowe możliwości – np. dostępna w nim jest wyszukiwarka Google! Co więcej, do DG każda osoba zaproszona do jego edycji ma prawo tworzenia komentarzy (jeśli jest w czasie pracy zalogowana na konto Gmail, to od razu wyświetli się jej tożsamość) oraz może wklejać linki, zdjęcia, filmiki…

Dokument Google to obecnie podstawowe narzędzie pracy nad wszelkimi zespołowymi projektami!

Bardziej szczegółowe informacje oraz instrukcję tworzenia DG można znaleźć pod linkiem: https://www.google.pl/intl/pl/docs/about/

 

  1. 2.      Padlet

To kolejne przydatne i bardzo ułatwiające pracę narzędzie. Padlet, zwany przez jego twórców „papierem w Internecie”, jest jednak raczej wirtualną tablicą, na której możemy „przypinać” wszystko, co ma postać elektroniczną: zdjęcia, filmiki, utwory muzyczne, linki do stron, a także pliki tekstowe (np. całego e-booka!). Podobnie jak DG, Padlet jest również sposobem na natychmiastową współpracę – wszelkie zmiany na tablicy pojawiają się od razu i każdy użytkownik je widzi. Oczywiście wszystkie wpisy i załączniki zapisują się automatycznie.

Tablice można tworzyć bez logowania, jednak osobiście polecam nauczycielom założenie konta, dzięki któremu będzie miał nadzór nad wszystkimi tablicami, będzie je mógł zamieszczać na blogu, czy kontrolował ich ustawienia (prywatne/publiczne, do edycji/do oglądania itp.).

Materiały można na Padlet załączać na dwa sposoby: albo przeciągamy a następnie upuszczamy na Padlet interesujące nas materiały, albo też poprzez podwójne kliknięcie w tablicę otwiera się nam ramka poprzez którą możemy „załadować” wybrane przez nas pliki lub załączyć linki do stron internetowych.

Tablicom można nadać indywidualny wizualny charakter – zmieniać tła, układ, czy znaczki identyfikujące daną tablicę.

Więcej informacji o funkcjach Padletu: http://padlet.com/features

Trochę o systematycznej pracy – narzędzia wspomagające planowanie i organizację pracy

  1. 1.      Trello

Trello to fantastyczne narzędzie on-line, które jest świetnym i pomocnym wirtualnym organizerem. Z Trello możemy korzystać na wiele sposobów równocześnie w życiu zawodowym i prywatnym – każdą z tych sfer zarządzając z osobna tworząc zarówno swoje własne ukryte tablice, jak i te, na których będziemy pracowali większą grupą osób.

Trello w każdym razie na pewno przyda się do uporządkowania i usystematyzowania prac nad każdym numerem szkolnej gazetki.

Struktura Trello jest bardzo prosta: składa się z TABLIC, LIST i KART

TABLICE – to projekty lub foldery, w których możemy zamieścić „wszystko” i podzielić się tym z innymi (lub zachować dla siebie). Naszą tablicą może być np. konkretny numer gazetki, nad którym pracujemy.

LISTY – czyli uporządkowane na tablicach zbiory zadań do wykonania. Dla potrzeb gazetki szkolnej możemy przypisać każdemu uczniowi w redakcji listę zadań do wykonania w związku z przygotowaniem nowego numeru.

KARTY – czyli konkretne zadania tworzące listy, np. przygotowanie pytań do wywiadu, przeprowadzenie wywiadu, zrobienie zdjęcia Gościowi numeru, spisanie wywiadu, przesłanie wywiadu do autoryzacji.

https://trello.com

 

  1. 2.      Kalendarz Google

Kalendarz Google jest bardzo wygodny przede wszystkim wtedy, gdy wszyscy uczniowie z redakcji mają swoje konta na Gmail. Jeśli wszyscy z zespołu redakcyjnego udostępnią sobie nawzajem swoje Kalendarze przypisane do konta (tu trzeba oczywiście przedyskutować kwestię czy każdy sobie tego życzy), to system automatycznie będzie się synchronizował – np. Kalendarz sam będzie proponował dogodne dla wszystkich z redakcji terminy wspólnego spotkania (bo raz na jakiś czas trzeba się przecież spotkać!)

 

Efektowne wydanie elektroniczne

Elektroniczne wydanie gazetki jest dziś równie ważne, jak papierowe. Dzięki wersji elektronicznej, którą można zamieścić na stronie internetowej szkoły, na blogu, a także na portalach społecznościowych, praca naszych uczniów zyskuje szersze grono odbiorców bez podnoszenia kosztów dystrybucji gazetki. Warto postarać się, by wydanie elektroniczne miało atrakcyjną wizualnie postać. Gwarancją dobrego efektu wirtualnej publikacji są dwa narzędzia: Qmam i ISSUU.

  1. 1.      Qmam

To narzędzie do tworzenia multimedialnych gazetek szkolnych przygotowane przez Fundację Nowe Media. Makiety Qmama pozwalają tworzyć atrakcyjne wirtualne „książeczki” mogące zawierać nie tylko teksty, ale również filmiki i podkład dźwiękowy. Qmam to świetne narzędzie, które pozwala na równoczesną pracę kilku osób, jednak, by z niego efektywnie korzystać, trzeba trochę „poćwiczyć”.

http://mam.media.pl

 

  1. 2.      ISSUU

ISSUU to darmowa platforma do tworzenia elektronicznych publikacji w bardzo atrakcyjnej formie. Zaletą ISSU jest to, że to narzędzie bardzo proste i intuicyjne w obsłudze (choć w języku angielskim).  Po zalogowaniu na konto wgrywamy na platformę uprzednio przygotowany plik pdf, który następnie sam układa się nam w zgrabną „książeczkę”. Publikację możemy udostępnić potencjalnym Czytelnikom wysyłając im link, ale też za pomocą zakładki „embed” możemy zamieścić ją na blogu lub stronie internetowej.

http://www.issuu.com

 

„Pogaduszki u Kościuszki” to czasopismo uczniów IV Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Krakowie. Gazetka powstała w 2013 roku z inicjatywy nauczycielki Joanny Rzońcy oraz samych uczniów, którzy nadali jej tytuł. Każdy numer czasopisma ma wydanie papierowe (rozprowadzane na terenie szkoły) oraz elektroniczne. Wszystkie numery dostęne są on-line na blogu Czwórka Kulturka: http://www.4kulturka.blogspot.com/p/pogaduszki-u-kosciuszki_20.html

Ten wpis opublikowano w kategoriach: Bez kategorii, Edycja 2015/16, Inspiracje, Teksty eksperckie. Dodaj do zakładek ten link.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge