23 Ogólnopolski Konkurs Wiedzy o Filmie

Justyna pisała już o ciekawym przeglądzie kina duńskiego, który odbył się w ramach finału Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy o Filmie w Gdańsku. Ja chciałam powiedzieć więcej na temat samego konkursu, aby zachęcić do udziału nauczycieli zainteresowanych filmową edukacją młodzieży.

Warto zaktywizować uczniów, bo choć od kilku lat nagrodą nie jest już indeks na filmoznawstwo na UJ, to jego rangę wyznaczają choćby nazwiska członków jury, w którego składzie zasiadają filmoznawcy i pracownicy naukowi m.in. prof. Tadeusz Lubelski (autor Historii kina polskiego), prof. Mirosław Przylipiak („Kino stylu zerowego”), prof. Tadeusz Szczepański (znawca twórczości Bergmana) , Barbara Janicka- krytyk filmowy („Kino”).

W długiej 23- letniej tradycji konkursu można odnaleźć wielu laureatów, którzy pozostali wierni filmowej pasji i z niej uczynili sposób na życie np. prof. Piotr Zwierzchowski, zdobywca 1 miejsca w trzeciej edycji konkursu dziś zasiada w jury. Zachętą dla uczniów może być też to, że finaliści z Gdańska to młodzież, która z łatwością odnajduje się na studiach kulturoznawczych i filmoznawczych, organizacji produkcji filmowej, publikuje w czasopismach filmowych i ogólnopolskich dziennikach, tworzy własne projekty audiowizualne.

Niepowtarzalna jest też atmosfera panująca w Gdańsku powstał dzięki spotkaniom filmowych pasjonatów z całej Polski, niekończącym się dyskusjach nie tylko o filmie, nawiązaniu znajomości – szczególnie sprzyjają temu noclegi w gościnnej Bursie Gdańskiej. Moi podopieczni, a „dochowałam się” już kilku grup finalistów, szczególnie mile wspominają kolegów i koleżanki, z którymi później spotykali się na studiach, na festiwalach filmowych i innych imprezach medialnych.

Co warto wiedzieć na początku pracy z uczniami we wrześniu?
Konkurs przebiega w dwóch etapach i opiera się na współpracy w zespole – uczestniczą w nim bowiem dwuosobowe drużyny. Przygotowanie do konkursu to praca polegająca zarówno na zgłębianiu wiedzy z historii kina (od narodzin do współczesności) ale także na oglądaniu filmów. Jedno i drugie będzie przydatne w konkursowych zmaganiach.Warto więc na początku ustalić w zespole zakres „zadań i zagadnień” dla każdego uczestnika.

Pomocne lektury:

Mirosław Przylipiak „Kino stylu zerowego”,

Tadeusz Lubelski „Historia kina polskiego” a także

„Słownik filmu” wyd. Zielona Sowa

David Bordwell „Film art. Sztuka filmowa” .

Polecam też zapoznanie się z filmami zamieszczonymi w pakiecie edukacyjnym Filmoteka Szkolna (niedługo także z 2. edycją) – moje wieloletnie doświadczenie pokazuje, że młodzież najmniej zna i lubi kino polskie. „Zakręconym filmowo” uczniom warto podsunąć do lektury fachowe czasopisma „Kino” i „Film”.

Eliminacje wojewódzkie, zwykle odbywające się w kwietniu w wyznaczonych placówkach (informacje o eliminacjach znajdują się na stronie organizatorów) i wyłaniają dwie zwycięskie drużyny, które będą reprezentować rejon na gdańskim finale. Etap wojewódzki polega na rozwiązaniu testu z ok. 30. pytaniami dotyczącymi wiedzy z historii filmu i znajomości aktualnych premier, nagród festiwalowych, nazwisk reżyserów itp.W tegorocznym konkursie pytano m.in. o filmografię W. Smarzowskiego, nazwisko reżysera filmu „Jeszcze dalej niż północ”, tytuł filmu wyreżyserowanego przez Polańskiego po wyjeździe z Polski czy nazwisko aktorki odtwarzającej tytułową rolę Cabirii w filmie Felliniego.

Finał

Finał konkursu rozgrywa się po zakończeniu roku szkolnego, a więc finaliści oprócz konkursowych zmagań mogą poczuć powiew wakacji. W tym roku sprzyjała nam pogoda pozwalająca nawet na szybkie plażowanie. W finale uczestnicy rozwiązują sześć zadań konkursowych polegających na sprawdzeniu szczegółowej wiedzy filmoznawczej i napisaniu dwóch prac: z estetyki filmu i eseju dotyczącego wybranego filmowego zagadnienia – w tym roku były to problemy kina dokumentalnego. Zwycięskie trzy drużyny przechodzą do ścisłego finału, który jest rozgrywany z udziałem publiczności. Laureaci odpowiadają na pytania przygotowane przez jury, wysłuchują fragmentów muzyki filmowej, odgadują tytuły filmów na podstawie pokazanych fragmentów. Laureaci otrzymują nagrody rzeczowe i akredytacje (wraz z opiekunami) na festiwale filmowe (Zwierzyniec, Ińsko, Gdynia, Nowe Horyzonty). W tym roku zdobywcy I i II miejsca otrzymali także akredytacje na festiwal w Berlinie. Dziesiątka najlepszych finalistów przechodzi awansem do finału konkursu w następnym roku bez konieczności uczestniczenia w eliminacjach wojewódzkich.

Zachęcam do rozbudzania filmowych pasji młodzieży i propagowania konkursu. Naprawdę warto! Także dlatego, że konkurs to ciekawe warsztaty filmoznawcze dla uczniów i nauczycieli, projekcje filmowe ( w tym roku kino duńskie), wycieczki i imprezy- każdy pasjonat filmu odnajdzie tu coś interesującego.

Ewa Klonowska

One Response to “23 Ogólnopolski Konkurs Wiedzy o Filmie”

  1. Anna Karp says:

    Uwagi dotyczące przygotowania uczniów do konkursu filmowego, podstawowa bibliografia, etapy konkursu i zadania do wykonania to rzeczowe wskazówki, pozwalające każdemu nauczycielowi zorientować się w charakterze konkursu, stopniu jego trudności. Właśnie takich podstawowych informacji w zgiełku informacyjnym brakuje nauczycielom.
    Sam konkurs nie należy – jak widać – do najłatwiejszych, ale ciekawe nagrody mogą zmobilizować zainteresowanych uczniów do wysiłku. Poza tym rzeczywiście może to być także okazja do dobrej zabawy.
    Anna Karp ostatnio opublikował..23 Ogólnopolski Konkurs Wiedzy o FilmieMy Profile

Leave a Reply

 

*

CommentLuv badge
css.php