Gry planszowe w edukacji

Na temat walorów edukacyjnych  gier, a w tym gier planszowych, napisano już wiele, a dyskusje na ten temat nadal rozpalają serca i umysły ludzkie. Aby nie rozpoczynać dyskusji potencjalnie bez końca po prostu załóżmy, że gry planszowe faktycznie mogą mieć zastosowanie w edukacji. Odkryjemy wtedy, iż gry mogą pomóc również w edukacji filmowej.

Świetnym tego przykładem jest stworzona przez Stowarzyszenie FILMFORUM Filmowa Gra Planszowa, zrealizowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Starsi fani gier planszowych na pierwszy rzut oka powinni rozpoznać po samym już wyglądzie planszy, że gra wywodzi się z dobrze znanego w Polsce Chińczyka”. Zasady rozgrywki są też praktycznie identyczne z pierwowzorem. Tak naprawdę wprowadzona została tylko jedna zmiana, a raczej dodatek, który jednak nadaje grze całkowicie nowy wydźwięk.

Otóż przed wykonaniem ruchu gracz musi odpowiedzieć na pytanie z zakresu wiedzy filmowej. Pytania zostały podzielone na 4 kategorie:  aktor/aktorka, operator, reżyser i scenarzysta. Do każdego pytania dołączone są 4 odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa, natomiast klucz do wszystkich pytań i odpowiedzi znajdziemy w pudełku z grą. Najlepiej grać drużynowo – wtedy w każdej z 4 drużyn, każdy z 4 pionków jest kontrolowany przez jednego gracza, a w grę angażuje się w sumie 16 osób. Każdy pionek jest kolorystycznie skojarzony z odpowiednią rolą i kontrolujący go gracz będzie podczas całej gry odpowiadał na pytania z jednej tylko kategorii. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie żeby wymieniać się co jakiś czas rolami, albo od razu pomieszać wszystkie pytania – w zależności od upodobań grających (i tego czy chcą raczej skupić się na wiedzy z węższego zakresu czy nie).

Oto kilka przykładowych pytań:

AKTOR/AKTORKA: Podaj imię i nazwisko aktora, który zagrał drugą główną rolę męską u boku Jerzego Stuhra w filmie „Seksmisja” Juliusza Machulskiego?

  1. Olgierd Łukaszewicz
  2. Marek Kondrat
  3. Wojciech Wysocki
  4. Jan Englert
.

OPERATOR: Jak nazywa się taki sposób filmowania, w którym kamera porusza się płynnie i rejestruje zwykle nieruchomy obiekt?

  1. jazda
  2. szwenk
  3. kluczowanie
  4. kadrowanie
.

REŻYSER: Jaki nurt dominował w polskim kinie w drugiej połowie lat 70?

  1. Polska Szkoła Filmowa
  2. Kino Moralnego Niepokoju
  3. Kino „Małej Stabilizacji”
  4. realizm socjalistyczny
.

SCENARZYSTA: „Nie chce mi się z tobą gadać” – to kultowy cytat z filmu „Psy” Władysława Pasikowskiego. Podaj tytuł filmu tego samego reżysera, w którym padają słowa: „Nie chce mi się z wami gadać.”

  1. „Psy 2. Ostatnia krew”
  2. „Słodko gorzki”
  3. „Kroll”
  4. „Reich”
.

Nic nie stoi na przeszkodzie by samodzielnie rozszerzyć zasób i zakres pytań, np. o wiedzę nie tylko na temat polskiego kina ale też kina światowego, lub o inne kategorie niż te dane w grze.

Natomiast idąc dalej za pomysłem połączenia prostej gry z edukacją okazuje się, że przy odrobinie inwencji twórczej i pracy można samemu stworzyć grę planszową na bazie „Chińczyka”, która stanie się pomocna w nauce praktycznie dowolnego przedmiotu. W ramach powtórzenia można wraz z uczniami sporządzić karty pytań, a następnie tę wiedzę utrwalić przez rozegranie jednej czy dwóch partii gry. Grę można przechowywać w szkole i dodawać do niej kolejne bloki tematyczne i pytania – może się okazać, iż uczniowie sami będą po nią sięgać, by powtórzyć sobie materiał różnych zajęć.

Jeżeli „Chińczyk” komuś się znudzi, bądź z założenia mu nie odpowiada, to można z łatwością zaadaptować każdą grę, by dołączyć do niej element edukacji filmowej. Wystarczy zmienić nieznacznie planszę popularnych „Węży i drabin” oznaczając pola po stanięciu, na których należy odpowiedzieć na pytanie z odpowiedniej kategorii. Można też rozpisać pytania i odpowiedzi na domino (odpowiedź na pyt. A | Pytanie B), które następnie należy ułożyć. Natomiast jeśli nie podoba się nam sam format gier planszowych, to można uciec się do gier typu turniej telewizyjny: proste pytania i odpowiedzi jak w Jeden z dziesięciu, czy z podanymi wariantami odpowiedzi i kołami ratunkowymi à la Milionerzy, bądź też w stylu Va banque gdzie należało sformułować poprawne pytanie do z góry podanej odpowiedzi. Możliwości są w zasadzie nieograniczone…

Odpowiedzi do powyższych przykładowych pytań:

AKTOR/AKTORKA: Olgierd Łukaszewicz
OPERATOR: jazda
REŻYSER: Kino Moralnego Niepokoju
SCENARZYSTA: „Kroll”
.
Piotr Rzeńca

Leave a Reply

 

*

CommentLuv badge
css.php