Młodzież z Olsztynka na warsztatach animacji w Łodzi

Młodzi entuzjaści filmu z Olsztynka poznawali tajniki sztuki animacji filmowej w łódzkim Muzeum Animacji Se-ma-for. Kilkanaście osób z Zespołu Szkół (Technikum Hotelarskiego i Liceum Ogólnokształcącego), niezrażeni wczesną porą (5.00 rano) i perspektywą spędzenia wielu godzin w busie, ruszyło do Łodzi.
Zwiedziliśmy Muzeum Animacji, poznając dokonania naszych twórców; obejrzeliśmy film Piotruś i wilk (wzbudził zachwyt sposób animacji). Uczestnicy nie mieli dotychczas kontaktu z warsztatem animacji. Pomysł stworzenia własnego projektu pojawił się podczas organizowania I Młodzieżowego Festiwalu Filmowego w Olsztynku, szukaliśmy sposobu jego promocji. Tak więc nadarzyła się świetna okazja realizacji krótkiego spotu.
Pani instruktor poprosiła o skojarzenie dwóch przedmiotów – truskawki i królika. Po początkowej konsternacji, pojawiły się pomysły, następnie historia rozrysowana w formie storyboardu, w końcu przeszliśmy do zajęć plastycznych. Te okazały się szczególne, choćby z tego względu, że w szkole średniej nie ma zajęć artystycznych – plastyki i muzyki. Każda z dwóch grup przygotowywała plan filmowy, bohaterów historii, przy czym koncepcja zmieniała się co chwilę, a wraz z nią przybywało coraz więcej rekwizytów i postaci. Uczniowie przeszli do najbardziej żmudnej części projektu, czyli animacji wymyślonej historyjki. Efekt końcowy przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania. Mimo ograniczonego czasu i możliwości, uczniowie wykonali projekt. Mamy wersję roboczą, pozostał nam dźwięk i napisy (właśnie w trakcie realizacji).
Pomysł warsztatów spodobał się na tyle, że już następna grupa wybiera się do Łodzi we wrześniu.
W Łodzi zbieraliśmy również materiał filmowy do krótkiej etiudy związanej z rokiem Juliana Tuwima (dalszy ciąg naszego cyklu Śladami wielkich pisarzy). Uczniowie wcześniej przygotowali mapki Łodzi, na których zaznaczyli miejsca związane z poetą. Uzbrojeni w aparaty, kamery ruszyli (po warsztatach animacji) w małych grupach na ich poszukiwanie. Film wykorzystamy podczas realizacji spektaklu Bal w operze 2013. Gotowy projekt zaprezentujemy już po wakacjach.
Poniżej prezentujemy zdjęcia z warsztatów.

Magdalena Rudnicka i Dominika Erimus (zdjęcia)