Warsztaty „Inspiracje Filmoteką Szkolną” w II LO w Krasnymstawie

Warsztaty, które odbyły się 20 i 27 lutego 2015 r. w II LO w Krasnymstawie w pracowni Filmoteki Szkolnej, zorganizowałam w celu przygotowania uczniów do udziału w XIII Powiatowym Konkursie Filmowym „Inspiracje Filmoteką Szkolną”. W spotkaniu 20 lutego poświęconym plakatowi filmowego wzięli udział uczniowie z Gimnazjum Nr 4 w Krasnymstawie wraz z opiekunem, uczniowie z I i II LO w Krasnymstawie oraz nauczyciele z SOSW. Na początku warsztatów przypomniałam zestawienie „Filmoteka Szkolna – bliżej młodych” do kategorii plakat filmowy, w którym znalazły się filmy: „Katedra” Tomasza Bagińskiego, „Exit” Grzegorza Koncewicza, „Wszystko może się przytrafić” Marcela Łozińskiego, „Męska sprawa” Sławomira Fabickiego, „Kanał” Andrzeja Wajdy oraz „Dziewczyny do wzięcia” Janusza Kondratiuka. Następną część warsztatów poświęciłam charakterystyce plakatu filmowego a także historii plakatu. Zaprezentowałam również plakaty do niektórych filmów zamieszczonych w regulaminie konkursu. Ważną częścią spotkania była analiza plakatów Andrzeja Pągowskiego oraz prezentacja publikacji „Ilustrując filmy” zawierającej prace artysty. Uczestnicy warsztatów analizowali także plakaty z poprzednich edycji konkursu organizowanego przez II LO. Na zakończenie spotkania odbyły się indywidualnie rozmowy na temat projektów prac konkursowych.

SONY DSC   SONY DSC   SONY DSC

Warsztaty poświęcone projektom filmowym i fotograficznym, zorganizowane w ramach „Sieci nauczycieli – Filmoteka Szkolna – Krasnystaw” przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej, odbyły się 27 lutego 2015 r. Z nauczycielami i uczniami z gimnazjów nr 1, nr 3 i nr 4 w Krasnymstawie, z Gimnazjum w Małochwieju Dużym oraz z II LO w Krasnymstawie spotkał się wiceprzewodniczący PF DKF Piotr Kotowski. Program spotkania, opracowany wspólnie ze mną, obejmował następujące zagadnienia: „W polskim obiektywie” – kino polskie w programie „Letniej Akademii Filmowej” w Zwierzyńcu, cykle filmowe w „Filmotece Szkolnej” – inspirujące propozycje dla nauczycieli i uczniów, analiza prac z XI i XII edycji „Powiatowego Konkursu Filmowego – inspiracje Filmoteką Szkolną”, prezentacja i analiza filmów z konkursu „Filmoteka Szkolna. Akcja!” oraz analiza projektów prac filmowych, fotograficznych i fotokastów” przygotowywanych na XIII Powiatowy Konkurs Filmowy. W części wprowadzającej Piotr Kotowski podkreślał, że poprzez film zgłębiamy rzeczywistość, poznajemy różne punkty widzenia na wciąż te same problemy. Nieważne, jakiej film jest produkcji. Jesteśmy częścią globalnego świata i film pozwala likwidować uprzedzenia, stereotypy. Zaznaczył, że Powiatowy Konkurs Filmowy organizowany przez II LO, w którym od 2000 r. jest przewodniczącym jury w kategorii praca filmowa/fotograficzna, przez lata jego trwania zmieniał się, ale w dalszym ciągu jest „zaproszeniem w kino, w sztukę; jest inną, ambitną formą wtajemniczenia”. Radząc opiekunom uczniów i uczestnikom konkursu, podkreślał, że w filmie liczy się pomysł, że młody człowiek ma prawo do buntu, do prowokacji. Tworząc pracę filmową czy fotograficzną, należy zastanowić się nad tym, co chce się przekazać. Prowadzący przypomniał prace konkursowe z ubiegłych lat, które zrobiły na nim bardzo duże wrażenie, o czym świadczy fakt, że zapadły mu w pamięć. Na warsztatach odbył się pokaz filmów z poprzednich edycji konkursu: „Lichwiarz i panna” oraz „Cadaver” Oliwii Zajączkowskiej, „Vanitas” Karola Domańskiego, „Północ” Damiana Karczmarzyka. Obejrzeliśmy także prace finalistów konkursu „Nakręć się”: „Schodami na wznak” – film uczniów z Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Solcu Kujawskimi oraz „Street” – film uczniów z XXXIII Liceum Ogólnokształcącego im. Armii Krajowej w Łodzi. Po obejrzeniu projektów filmowych na XIII edycję konkursu Piotr Kotowski udzielił wskazówek autorom prac. Niektóre prace zaskakiwały oryginalnymi pomysłami, dojrzałością, symbolicznym ujęciem problemu. Inne projekty nie zaskoczyły, nie było w nich niespodzianki, wymagają poprawek, namysłu, przebudowania narracji. Indywidualne rozmowy na pewno pomogły młodym reżyserom w zrozumieniu błędów, które pojawiły się w ich pracach. Do 13 marca jest jeszcze czas na ostatnie poprawki albo na zmianę koncepcji pracy. Na zakończenie prowadzący zaznaczył, że długość pracy nie jest najważniejsza. Najcelniejsze w filmie są proste pomysły, najtrudniejsze są proste filmy. Liczy się wyobraźnia. Jeżeli znamy oryginał – utwór literacki czy film, które były inspiracją – to tym lepiej. Zderzenie film inspirujący – film inspirowany nie może być jednak tautologią, tylko wyzwoleniem wyobraźni.

Image00002    Image00009    Image00008

Ewa Magdziarz – opiekun MDKF „Iluzjon”, lokalny lider Filmoteki Szkolnej

    

 

 

 

Leave a Reply

 

*

CommentLuv badge
css.php