Konkurs Biblijny ,,Wierzę w Jezusa Chrystusa – Syna Bożego”

4 Marca 2014 roku w szkole podstawowej w Orzechowcach odbył się dekanalny etap konkursu biblijnego pod hasłem „Wierzę wJezusa Chrystusa – Syna Bożego” Nasza szkoła miał trzech reprezentantów: Kamilę Klein, Annę Jurek oraz Grzegorza Jasińskiego. Na wypełnienie testu uczestnicy mieli 75 minut. Warto wspomnieć, że pytania konkursowe były z działów 1-16 Ewangelii według św. Marka. Nasi reprezentanci doskonale się spisali, ponieważ Kamila zajęła I miejsce, a Grzesiek II. Ania była tuż za podium, gdyż zajęła IV miejsce. Wszyscy wrócili zadowoleni i z uśmiechami na twarzy.

Jaką rolę odgrywa książka w życiu uczniów naszej szkoły? – wyniki ankiety

Zapraszamy do przeczytania artykułu Gosi Fac z klasy 6b oraz zapoznania się z wynikami przeprowadzonej przez nią ankiety związanej z rolą książki w naszym życiu.

W dzisiejszych czasach młodzież rzadko sięga po książkę czy encyklopedię. Publiczne biblioteki oferują czytelnikowi szeroki zakres książek młodzieżowych lub naukowych, mimo to uczniowie nieczęsto wybierają się do biblioteki czy księgarni.

Dlaczego? 

W dzisiejszych czasach, kiedy technika komputerowa bardzo się rozwinęła, młodzież wybiera bardziej proste rozwiązanie przeczytania lektury szkolnej. Wielu uczniów korzysta z tzw. audio boków, czyli książek do słuchania lub wykorzystuje opracowania lektur. Popularne stało się, oglądanie filmów będących ekranizacjami lektur szkolnych. To środki masowego przekazu zawładnęły życiem dzisiejszej młodzieży. Właśnie przez Internet, telewizję, radio i komputer młodzi ludzie nie znajdują czasu na czytanie książki, wolny czas spędzając na wielogodzinnym  korzystaniu z komputera i oglądaniu telewizji. Nie zwracają uwagi, jak ważną rolę odgrywa książka w naszym życiu. Nie zdają sobie sprawy z tego, że czytając książki, wzbogacamy swoje słownictwo, uczymy się pisać bez błędów, przede wszystkim rozwijamy swoją wyobraźnię. Uczniowie  uważają czytanie książek za zbędne i niepotrzebne w ich życiu.

Jednocześnie wiele osób spośród dzisiejszej młodzieży docenia czytanie książek. Jest to ich formą spędzania wolnego czasu. Doceniają oni wartości książki, które są naprawdę cenne. Przyjemność sprawia im chodzenie do biblioteki czy do księgarni po nowe książki.

W mojej szkole przeprowadziłam wśród uczniów ankietę na temat czytania książek. Na pytania: Na co zwracasz uwagę sięgając po książkę?, Ile czasu poświęcasz dziennie na czytaniu książki?, Jak często chodzisz do biblioteki?, Jaka książka dotychczas przeczytana podobała ci się najbardziej? Czy uważasz, że czytanie książek jest przydatne? odpowiedziało ok. 100 uczniów klas 4-6. 

Na co zwracasz uwagę sięgając po książkę

Na pytanie: Kiedy wybieramy się do biblioteki czy księgarni, czym się kierujemy wybierając książkę?  Najwięcej uczniów napisało, że wybierają książki sugerując się tytułem. Jednak jakie znaczenie ma tytuł? Czy można ocenić książkę po okładce? Kolorowe obrazki czy różnorodna czcionka nie powinna mieć wpływu na to, jaką książkę wybierzemy. Wybierając książkę, powinniśmy się kierować tym, co jest jej tematem, o czym opowiada i jakie ma przesłanie. Przecież idąc do biblioteki i wybierając książkę, tytuł nie powinien mieć decydującego znaczenia. kierując się tylko tytułem, nie dowiemy się, o czym jest książkaczego uczy, jaki ma morał.

ile czasu poswiecasz na czytanie ksizki

jak czesto chodzisz do biblioteki

Na to pytanie większość uczniów odpowiedziała: Nie chodzę, no bo po co?.   No właśnie, po co chodzić do biblioteki, skoro mamy w domu Internet. Młodzież nie zdaje sobie sprawy z tego, co daje nam czytanie książek, czego uczy. To przeważnie lenistwo sprawia, że tak rzadko odwiedzamy bibliotekę. Idąc do biblioteki, powinniśmy wiedzieć, jakiego rodzaju książki nas interesują. Ważne jest, aby czytana przez nas książka  zaciekawiła nas swoją tematyką.

jaka ksiazka dotychszas przeczytana podobala ci sie najbardziej

 

czy uwazasz ze czytanie ksiazek jest przydatne

Większość uczniów napisała, że czyta książki i uważa to za przyjemne spędzanie czasu. Czytanie książek sprawia nam nie tylko przyjemność, ale także ma duży wpływ na nasz rozwój.

-  Czytanie uczy prawidłowego wysławiania się. Wzbogaca nasze słownictwo, dzięki czemu nasze wypowiedzi są bardziej rozwinięte i poprawne.
-  Czytanie wzbogaca naszą wyobraźnię. Wyobrażamy sobie sytuacje, przedmioty przedstawione w książce.
-  Książki uczą i kształcą.
-  Czytanie pozwala na pisanie bez błędów ortograficznych.
-  Czytanie wzbogaca zasób słownictwa. Poznajemy więcej nowych słów.
-  Czytanie poprawia naszą inteligencję.
-  Czytanie pozwala zapomnieć o codziennych problemach.

Myślę, że czytać książki jest warto. Starajmy się pamiętać o książkach, nie pozwólmy, aby o nich zapomniano. Niech to właśnie książka stanie się naszym przyjacielem, niech będzie rozwiązaniem na wiele naszych wolnych chwil. CZYTAJMY, BO WARTO !

Nasze plakaty filmowe w grze czytelniczej „Między nami czytelnikami”

Prezentujemy nasze plakaty filmowe, które wykonaliśmy w ramach trzeciego zadania
w grze czytelniczej „Między nami czytelnikami”. Zadanie polegało na stworzeniu plakatu promującego film, w którym grają wspólnie wybrani bohaterowie książek zajmujących miejsca w rankingu naszego województwa. Żuraw Żurawicki oraz Pancerne Żurawiczaki wybrały Harrego Potera, Opowieści z Narnii oraz Chłopców z Placu Broni, natomiast Szóstacy Czytacy postawili na Most do Terabithii, Anię z Zielonego Wzgórza oraz Opowieści z Narnii.

Żuraw Żurawicki Żuraw Żurawicki Szóstacy czytacy SzóstacyCzytacy Pancerne ŻurawiczakiPancerne Żurawiczaki

 

87. Drużyna Harcerska

W naszej szkole od wielu lat działa 87. Drużyna Harcerska im. Stefana Żółkiewskiego. Drużyna liczy 15 harcerzy. Pracujemy pod opieką druhny Moniki Bielas. W tym roku po raz kolejny  zorganizowaliśmy zbiórkę dla dzieci z Domu Dziecka „Maciek” w Przemyślu  ,,I ty zostań świętym Mikołajem’’. Zbieraliśmy książki, artykuły szkolne oraz zabawki i gry. Uczniowie naszej szkoły bardzo chętnie włączyli się do tej akcji. Szóstego grudnia zawieźliśmy zgromadzone prezenty. Dzieci okazały wielką radość z otrzymanych upominków. Pod koniec naszego spotkania spotkała nas miła niespodzianka. W dowód wdzięczności otrzymaliśmy drobne, wykonane własnoręcznie przez dzieci, pamiątki. To były wzruszające, cudowne chwile, a uśmiech na twarzy wszystkich potwierdził, że warto organizować tego typu akcje.

 

Zawody gminne w piłce koszykowej

22 lutego odbyły się zawody gminne w piłce koszykowej dziewcząt i chłopców w Hali Sportowej w Żurawicy. Do zmagań przystąpiło 5 drużyn chłopców i 3 drużyny dziewcząt. Drużna dziewcząt z naszej szkoły zajęła I miejsce i tym samym zakwalifikowała się do finału powiatowego. Drużna chłopców zajęła II miejsce.

Skład dziewcząt: Julia Sawicka, Klaudia Rubacha, Zuzanna Jabłecka, Anna Jurek, Karolina Wilowska i Justyna Domańska.

Skład chłopców: Adam Majcher, Grzegorz Jasiński, Remigiusz Błahuciak, Adrian Wróblewski, Jędrzej Urban, Mikołaj Radziejowski, Michał Węgrzyn i Michał Pacanowski.

Serdecznie gratulujemy :)

Próbny sprawdzian szóstoklasisty 2014

9 stycznia uczniowie klas 6 pisali próbny sprawdzian szóstoklasisty 2014 z Operonem. W tym roku był jednak trudny test, ale myślę, że wielU uczniów zdąży się jeszcze zmobilizować przed tym właściwym sprawdzianem szóstoklasisty organizowanym przez CKE.

Refleksje uczniów po sprawdzianie:

Klaudia Rubacha,,Moim zdaniem, sprawdzian był bardzo trudny. Byłam bardzo zdenerwowana i zestresowana, ale był on też dla mnie mobilizacją przed tym prawdziwym sprawdzianem szóstoklasisty.”

Aleksandra Ferenc,,Był bardzo trudny, ale myślę że dałam sobie jakoś radę.” 

Justyna Domańska,,Był bardzo trudny :( .”

Zuzanna Słowakiewicz,,Strasznie się bałam, że źle mi pójdzie. Myślę, że ten test był
trudny.”

 

Gra czytelnicza „Miedzy nami czytelnikami”

Gra czytelnicza „Między nami czytelnikami”

Bierzemy udział w grze czytelniczej ”Między nami czytelnikami” organizowanej przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Na czym polega udział w tej grze?

Rozgrywka ma 4 etapy. Na każdym z nich uczniowie wykonują wyznaczone zadania związane z książkami albo szerzej – z czytaniem. Zwycięzcą zostaje ta klasa, która zgromadzi największą liczbę punktów – kapsli „Między nami”. Kapsle przyznawane są za zajęcie 1, 2 i 3 miejsca na każdym etapie oraz za stworzenie pracy wyróżniającej się oryginalnością.

Po co jest gra „Między nami czytelnikami”?

Gra ma na celu promocję czytelnictwa wśród uczniów szkół podstawowych i gimnazjów poprzez skłonienie ich do refleksji nad literaturą. Zadania są tak opracowane, żeby  zachęcić uczniów do mówienia o książkach, komentowania ich treści i wzajemnego przekonywania do przeczytania ciekawych książek.

Jakie nagrody można zdobyć w tej wyjątkowej grze?

Za zajęcie 1 miejsca wszyscy uczniowie zwycięskiej klasy otrzymają czytniki e-booków. Laureatów 2 i 3 miejsca oraz autorów najbardziej oryginalnych prac wydawnictwo obdaruje  nagrodami książkowymi.

… za nami pierwsze zadanie, mieliśmy stworzyć ranking książek, które cieszą się w naszej klasie największą popularnością. Ponadto musieliśmy zdecydować, jak nazwiemy nasze internetowe klasy. Z podanych przez nas propozycji zostały wybrane: klasa 5a – Żuraw Żurawicki, klasa 5b – Pancerne Żurawiczaki a klasa 6b została mianowana Szóstacy Czytacy.

Na podstawie danych z całej Polski powstał ranking, który można zobaczyć w Wielkim Atlasie Czytelnictwa na oficjalnej stronie internetowej gry http://czytamy.gwo.pl/

Szczegóły dotyczące gry możemy również śledzić na facebooku:

https://www.facebook.com/czytamy.gwo?ref=hl

Teraz pracujemy nad realizacją drugiego zadania. Będziemy tworzyć plakat filmowy do filmu, w którym wystąpią wybrani bohaterowie  z trzech książek z rankingu naszego województwa.